Ik vond het [...] heel prettig dat je het wat organisch liet verlopen. Je bent heel authentiek. Hou dat vast!! Jouw verhaal; dat doet er toe. Theoretische kennis breng je tot leven door een verhaal. Die theoretische kennis had ik, had ervaringen genoeg maar specifiek jouw verhaal vond ik mooi. En voor mij was het vooral ook waardevol om eens te horen hoe je als ervaringsdeskundige je rol als leerkracht ervaart. Kortom, ga zo door.

(Henriëtte Dekker, deelnemer masterclass)


Online masterclass voor leerkrachten, IB-ers in het basisonderwijs én andere professionals die met hoogbegaafde kinderen of jongeren werken

WAT GEBEURT ER ALLEMAAL IN DAT KOPPIE???

Mocht je op een laagdrempelige en leuke manier meer te weten willen komen over hoogbegaafdheid, dan is deze online masterclass misschien iets voor jou. In deze masterclass gaan we niet in op technische zaken die je overal op internet kunt vinden, maar verkennen we juist de minder bekende en vaak lastiger te begrijpen kenmerken van hoogbegaafde leerlingen. Kenmerken die net zo belangrijk zijn als de cognitieve voorsprong die ze hebben en vaak voor moeilijkheden en problemen zorgen als je je er niet genoeg van bewust bent.

Wat drijft hen? Waarom lijken ze zo anders te werken dan veel ander leerlingen? Waarom zijn ze soms zo lastig te sturen? Waarom doen ze soms zo moeilijk? Waar lopen ze tegenaan? Waar komt hun verveling vandaan? Waarom passen ze zich overmatig aan? Waar komt hun 'lastige' gedrag vandaan? Kun je hoogbegaafde kinderen/jongeren ook overvragen? En - het allerbelangrijkst - hoe sluit je aan bij hun behoeften en kenmerken zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen?

Op deze - en je eigen - vragen krijg je antwoord tijdens de masterclass!

De masterclass wordt gegeven door een hoogbegaafde leerkracht, IB-er en begeleider/mentor

Deze online masterclass wordt gegeven door mij, Luuk Kolthof - pedagoog (MSc) én leerkracht. Ik ben zelf hoogbegaafd en heb jarenlang in het basisonderwijs voor de klas gestaan. Daarbij heb ik ook enige ervaring als IB-er. Ik weet dus hoe de onderwijspraktijk werkt, maar ook van binnenuit hoe het is om hoogbegaafd te zijn.Ik weet wat de meer subtiele - maar net zo belangrijke(!) - kenmerken van hoogbegaafdheid zijn. Daarnaast werk ik als begeleider/mentor voor hoogbegaafde kinderen en jongeren.

Ik deel mijn kennis, ervaring en inzichten graag met je, zodat je je onderwijs beter en gemakkelijker kunt laten aansluiten bij de behoeften en eigenschappen van die hoogbegaafde leerling(en). Je kunt een betere relatie opbouwen met je hoogbegaafde leerlingen en beter inspelen op hun 'eigenaardigheden'.