Met zin en vertrouwen de toekomst in

Direct naar Hoe werkt het? of Wat kost het?

Als ouder zie je je kind zich het liefst zonder al te grote problemen ontwikkelen van een hulpeloos en afhankelijk wezentje tot een zelfstandige (jong)volwassene. Iemand die sterk in zijn schoenen staat en met enthousiasme en vertrouwen aan zijn leven werkt.

Als je dit echter leest, is de kans groot dat je kind vastloopt of al vastgelopen is. Geen vertrouwen heeft in zijn toekomst. Weinig gemotiveerd is voor school, vervolgopleiding of werk. Dat hij weinig plezier lijkt te hebben in het leven. Dat het energieke, nieuwsgierige, onderzoekende en enthousiaste hoogbegaafde kind dat hij ooit was is veranderd in een ongelukkige, opstandige of teruggetrokken jongeren. Een schim van zichzelf.

Wat is er mis gegaan? Is je kind depressief? Komt hij daar ooit nog uit? Kan er nog iets terechtkomen van je ooit veelbelovende kind? Waarom is hij zo gedemotiveerd? Zo somber, pessimistisch of boos? Waarom lijk je hem niet te kunnen bereiken, wat je ook probeert? Waarom luistert hij niet naar je adviezen? Waarom doet hij zelf niets om uit zijn ellende te komen? Waarom zoekt of wil hij geen hulp en wijst hij elke handreiking af?

Ontmoedigd, niet depressief

Voor veel hoogbegaafden is onze maatschappij niet echt een aantrekkelijke plek. Je wordt vaak niet begrepen, of regelmatig afgewezen. Je vindt niet zoveel aansluiting met anderen, waardoor je je regelmatig eenzaam of raar voelt. Je talenten worden niet (voldoende) herkend of gestimuleerd. Je behoefte aan autonomie wordt lang niet altijd gewaardeerd. Je krijgt niet veel ruimte om je ware zelf te ontwikkelen, maar wordt in de mal van verwachtingen die anderen van je hebben geperst. Je behoefte aan betekenis wordt zelden echt bevredigd, terwijl allerlei in jouw ogen betekenisloze zaken een groot gewicht lijken te hebben voor anderen.

Als kind heb je weinig andere keuze dan je aan te passen. Zo goed mogelijk de persoon te worden die anderen lijken te willen dat je bent. Je leert jezelf zo echter niet kennen en krijgt weinig kans om je authentieke zelf te ontwikkelen. Dan kom je vervolgens op een leeftijd dat je moet kiezen voor een opleiding of beroep. Maar hoe doe je dat als je eigenlijk geen idee hebt van wie je bent? Wat je kunt en wat je wilt? En hoe kies je als een conventioneel werkzaam leven vooral een voortzetting van je huidige pad lijkt? Een pad dat zoveel stress, frustratie en wanhoop met zich meebrengt? Hoe kun je daar nou zin in hebben?

Hoogbegaafde jongeren die vastlopen of vastgelopen zijn, zijn in mijn optiek niet 'gewoon' depressief. Ze zijn ontmoedigd. Gedemoraliseerd. Ze zien geen aantrekkelijk pad vooruit voor zichzelf. Terwijl ze door hun hoogbegaafdheid wel een sterke drang en wil hebben om 'verder' te komen. En dus raken ze enorm in de knoop met zichzelf, zonder dat ze de zelfkennis of helderheid hebben om zich hieruit te werken.

Een andere aanpak is nodig

Veel reguliere hulpverlening is erop gericht om iemand weer te laten meedraaien in de maatschappij. Bij hoogbegaafden is dat eigenlijk vragen om zich weer aan te passen aan een systeem dat niet past. En het is juist dat aanpassen geweest wat ze naar de pijnlijke situatie heeft geleid waar ze zich nu in bevinden. Je vraagt ze dus eigenlijk om meer te doen van hetgeen waar ze 'ziek' van zijn geworden. Geen wonder dat het vaak niet echt werkt en dat hoogbegaafden vaak verzet voelen tegen hulpverlening.

Zolang je dit soort jongeren probeert te helpen vanuit het conventionele perspectief (dat voor veel mensen goed genoeg lijkt te werken), zul je ze niet bereiken of motiveren en kun je ze ook niet verder helpen. Gangbare oplossingen voor depressie werken maar matig, omdat ze het kernprobleem niet aanpakken. En dat kernprobleem is te weinig zelfkennis (en zelfwaardering) door overmatige aanpassing plus het ontbreken van een inspirerend pad, een aantrekkelijk punt op de horizon.

Als je het probleem begrijpt, ligt de oplossing voor de hand: help vastgelopen hoogbegaafde jongeren zichzelf te leren kennen en waarderen. Ontmantel de verkeerde ideeën die ze over zichzelf hebben gekregen door hun overmatige aanpassing. En biedt ze een passend en aantrekkelijk toekomstbeeld. Spiegel ze een toekomst voor waar ze zin in krijgen. Waarvoor ze bereid zijn te werken, uitdagingen aan te gaan en tegenslagen te incasseren. Vastgelopen hoogbegaafde jongeren hebben meer behoefte aan een mentor dan aan een therapeut. Vanuit mijn eigen hoogbegaafd-zijn, ervaring met vastlopen, formele studie (ik heb een mastergraad in de pedagogiek), grondige en levenslange zelfonderzoek en mezelf uit de knoop halen kan ik zo'n mentor zijn.

NB! Het doel van deze dienst is dus nadrukkelijk niet om jongeren (weer) braaf te laten meelopen of een veilig pad te laten kiezen, maar juist om hun eigen levenspad te vinden. Een pad waar ze enthousiast over kunnen zijn. Een pad waar hun vuurtje weer van aan gaat.


Hoe werkt het?

  1. Als je je aanmeldt via het onderstaande contactformulier (bellen of mailen mag ook), maken we eerst telefonisch kennis. Ik krijg graag alvast een beetje een beeld van de situatie, zodat ik in kan schatten of ik de juiste persoon ben.
  2. Na deze eerste kennismaking maken we een afspraak voor een verkennend gesprek. Het liefst natuurlijk met je kind erbij. Dit gesprek dient vooral om elkaar op een menselijk niveau te leren kennen. Is er een wederzijdse klik? Voelt je kind zich veilig genoeg bij mij? Daarnaast bespreken we ook in het kort de problemen waar je kind mee worstelt. Je kind hoeft hierbij natuurlijk niets te vertellen wat hij/zij niet wil. Ik zal nooit druk uitoefenen of gaan zitten 'graven'. Integriteit staan bij mij hoog in het vaandel.
    • Dit gesprek duurt meestal ongeveer 45-60 minuten
    • Dit gesprek vindt plaats op een samen overeengekomen locatie
  3. Als we van beide kanten besluiten om verder te gaan, beginnen we met de daadwerkelijke sessies. Deze vinden bij voorkeur plaats in de buitenlucht (meestal in een natuur-/wandelgebied in of rond Leiden). Al wandelend, of zittend op een bankje praat het fijner en zit je niet zo stijfjes tegenover elkaar (vooral jongens praten minder graag en minder gemakkelijk als er iemand tegenover hen zit. Het is ook mogelijk om de sessies bij jullie thuis te houden. Online (via Zoom of een soortgelijke app) is ook mogelijk. (Dit bespreken we ook in het telefonische kennismakingsgesprek of in het verkennende gesprek.
    • De sessies vinden meestal elke twee weken plaats, maar wekelijks of maandelijks kan ook. Het is maar net wat voor jullie prettig is. Maak je wensen vooral kenbaar.
    • De sessies duren 60 of 90 minuten. Ook dit hangt af van jullie voorkeuren.
Verder ter info
  • Het telefonisch kennismakingsgesprek vindt meestal plaats met jou als ouder. Tenzij jullie hierin andere wensen hebben
  • Het verkennend gesprek vindt (bij voorkeur) plaats met jou als ouder en met je kind
  • Je kunt de sessies op elk moment beëindigen. Ik hoor natuurlijk graag een reden, maar voel je niet verplicht deze mede te delen.

Wat kost het?

  • Het telefonisch kennismakingsgesprek kost niets en verplicht ook tot niets
  • Het verkennende gesprek kost € 50,- en verplicht tot niets.
  • Een sessies van 60 minuten kost € 90,-.
  • Een sessies van 90 minuten kost € 120,-.

Interesse in deze dienst?

Vul hieronder je naam, e-mail adres en telefoonnummer in, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op over de mogelijkheden. Je zit dan nog nergens aan vast en je gegevens worden nergens anders voor gebruikt dan voor dit contact. (Vragen over deze dienst kun je stellen via algemene contactformulier, per telefoon of e-mail.)