“Hoogbegaafde kinderen lopen meer risico om het doelwit van pesten te worden, omdat ze zich anders gedragen dan leeftijdsgenoten.” Het is waarschijnlijk wat ongelukkig verwoord, maar het doet wel pijn. Aanpassen op zich is […]
Lees verderHet generatormodel
Je kunt het hoogbegaafde brein vergelijken met een generator. Hoogbegaafde hersenen produceren namelijk een hoop gedachten, ideeën, idealen en overtuigingen. Er gaat een hoop energie door die motor in de bovenkamer. Vrijwel altijd. Het is […]
Lees verder“We compacten ons suf, maar…” – Compacten/verrijken is vaak niet genoeg
Als je het hebt over aanpassingen in het onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen gaat het al gauw over compacten en verrijken. Daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog, het is meestal noodzakelijk om het onderwijs […]
Lees verderHoogbegaafde leerlingen lopen sociaal gezien niet (per se) achter
Een veelgehoorde mythe is dat hoogbegaafde kinderen cognitief erg voorlopen, maar sociaal gezien vaak achterlopen op hun leeftijdsgenoten. Nu is het waar dat asynchrone ontwikkeling een veel voorkomend verschijnsel is bij hoogbegaafde leerlingen, maar dat […]
Lees verderWaarom je ook – of juist! – van hoogbegaafde leerlingen teveel kunt verwachten
Hoge verwachtingen hebben en uitspreken is – zolang ze realistisch zijn – goed voor de prestaties van leerlingen. Hoogbegaafde leerlingen hebben veel potentie, dus je verwachtingen opschroeven lijkt goed om te doen. Toch zit hier […]
Lees verderEssentiële ingrediënten voor een goede relatie met je hoogbegaafde leerling(en)
Hoogbegaafde leerlingen hebben net als alle kinderen behoefte aan een goede relatie met hun leerkracht. Maar wanneer spreek je van een goede relatie tussen leerling en leerkracht? Als je een leerling het gevoel of de […]
Lees verderHoogbegaafde leerlingen hunkeren naar zin
Als je een hoogbegaafde leerling op de kast wil krijgen, wilt demotiveren of tegen je wilt krijgen moet je regelmatig dingen als: “Omdat ik het zeg”, of “dat is gewoon zo” zeggen. Dat is in […]
Lees verder